درمان افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم چگونه امکان پذیر است؟ آیا می دانید جراحی افتادگی رحم چگونه انجام می شود؟ چه کسانی به این درمان نیاز دارند؟ در این مقاله از سایت دکتر بنفشه تاج بخش به راهکار های درمان افتادگی رحم اعم از راهکار های جراحی و غیر جراحی و هر آنچه باید در خصوص این موارد بدانید، اشاره کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع راه های درمان افتادگی رحم

افتادگی رحم به معنای سستی و عدم حمایت از رحم است که می‌تواند به علت ضعف عضلات و بافت‌ های حمایتی لگن رخ دهد. درمان افتادگی رحم بسته به شدت علائم و نیازهای هر فرد متفاوت است. در موارد ساده و بدون علائم جدی، تغییرات در سبک زندگی و تمرینات کششی می‌ توانند کمک کننده باشند. انواع راهکار های موجود شامل مواردی می شود که در ادامه مقاله به آن اشاره می کنیم.

جراحی افتادگی رحم
  • تقویت عضلات لگن و پرینه: انجام تمرینات کششی وتقویتی برای عضلات پرینه و لگن می‌تواند به تقویت حمایت از رحم و کاهش علائم افتادگی رحم کمک کند. مشاوره با پزشک یا متخصص در مورد تمرینات مناسب برای شما مفید است.
  • استفاده از لوازم حمایتی: استفاده از لوازم حمایتی مانند بندهای پشتیبانی یا لوازم پزشکی ویژه برای حمایت از رحم و کاهش فشار بر روی بافت‌های ضعیف می‌تواند مفید باشد.
  • تغییرات در سبک زندگی: اصلاح عوامل خطری مانند چاقی،افزایش فشار شکمی ( مانند زور زدن های زیاد موقع بلند کردن بارهای سنگین یا موقع دفع مدفوع در افرادی که یبوست دارند و یا در سرفه های زیاد شدید افراد مبتلا به آسم و بیماریهای تنفسی )، و زایمان‌های سخت می‌تواند برای کاهش علائم موثر باشد.
  • رعایت یک رژیم غذایی سالم ( برای پیشگیری از یبوست )، حفظ وزن مناسب ( وزن بالا یکی از علل مهم برای این مشکل هست )، می‌تواند کمک کننده باشد.

در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به درمان‌های پزشکی یا جراحی باشد. برای تشخیص دقیق و تعیین درمان مناسب، مراجعه به پزشک متخصص زنان توصیه می‌شود. او می‌تواند بر اساس شدت و نوع آن، برنامه اصلاحی مناسب را برای شما تعیین کند.

☑ همه چبز درباره پولیپ رحم

جراحی برای درمان افتادگی رحم شدید

جراحی می‌تواند در صورت افتادگی رحم شدید و غیرقابل اصلاح با روش‌های غیرجراحی، مورد استفاده قرار بگیرد. جراحی‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شدت و نوع افتادگی رحم، می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در زیر چند روش جراحی رایج برای این موضوع ذکر شده است:

  • جراحی پرولاپس رحم: در این روش جراحی، رحم به موقعیت اصلی خود برگردانده می‌شود. پرولاپس رحم به معنای خروج رحم از محل خود و در نتیجه افتادگی آن است. در این جراحی، رحم به وضعیت طبیعی خود برمی‌گردد و در صورت وجود ضرورت، عملکرد بخش‌های دیگر نیز تصحیح می‌شود.
  • جراحی کولپو ساکروپکسی: در این روش، بافت‌های پشتی و حمایتی رحم تقویت می‌شوند. این جراحی معمولا برای افرادی که عضلات و بافت‌های حمایتی ضعیفی دارند، مفید است.
افتادگی رحم

کدام روش درمانی برای افتادگی رحم پیشنهاد می شود؟

در صورتی که افتادگی خفیف باشد،  میتوان از روش های دارویی و سایر درمان ها برای کنترل علائم ناشی از افتادگی رحم بهره برد. اما در صورتی که این اختلال بسیار شدید باشد، روش های جراحی برای اصلاحات پیشنهاد می شود.

مهم است که در مورد روش جراحی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می ‌تواند با بررسی وضعیت شما و در نظر گرفتن عوامل مربوطه، روش مناسب جراحی و یا اقدامات دیگر را تعیین کند. قبل و بعد از جراحی، پزشک ممکن است توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی را برای شما داشته باشد تا بهبودی سریع تر حاصل شود.

چه زمانی باید برای درمان افتادگی رحم اقدام شود؟

افتادگی رحم درجات مختلفی دارد. در موارد خفیف ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. اما در درجات بالاتر، ممکن است برخی از علائمی که در دامه مقاله اشاره می شود، رو به رو شوید:

  • احساس وجود توده در هنگام نشستن
  • ایجاد اختلال در هنگام برقراری روابط جنسی
  • مشاهده بیرون زدگی دهانه رحم
  • مشکلات در اجابت مزاج
  • تکرر ادرار و یا مشکل در دفع ادرار

🔷 نمونه برداری آندومتر

آیا افتادگی رحم بعد از درمان، دوباره بروز پیدا می کند؟

درمان افتادگی رحم معمولا موفقیت آمیز است، اما احتمال تکرار آن وجود دارد. در بانوان با سن بالاتر و کسانی که اضافه وزن دارند، بیشتر دیده می شود. اگر برای پرولاپس تحت درمان قرار گرفته اید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید و از عواملی که می توانند باعث بازگشت آن شوند اجتناب کنید. اگر علائم مشکوکی را تجربه کردید، بسیار مهم است که فورا به پزشک مراجعه کنید تا از عوارض بعدی جلوگیری کنید.

سخن آخر

راهکارهای درمان افتادگی رحم بسته به نوع مشکل ممکن است متفاوت باشد. با بررسی علائم بالینی انجام آزمایش ها ، متخصص زنان و زایمان روش مناسب را برای شما تعیین می کند. اگر دچار افتادگی خفیف هستید، می توانید با روش های پیشگیری و درمان تا حد زیادی این اختلال را کنترل کرده و از بروز عوارض جدی تر خودداری کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *