درمان بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار زنان

درمان بی اختیاری ادرار از طریق چه راهکار هایی امکان پذیر است؟ آیا میدانید بی اختیاری ادرار چگونه کنترل می شود. در این مقاله از سایت دکتر بنفشه تاجبخش قصد داریم به این مورد بپردازیم.

شاید برایتان جالب باشد بدانید امروزه درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان با روش های مختلف پزشکی میسر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مقاله با ما همراه باشید.

آیا بی اختیاری ادرار درمان می شود؟

بله، بی‌اختیاری ادرار در بسیاری از موارد قابل درمان است. اما قبل از هرچیزی، باید علت بی‌اختیاری ادرار مورد بررسی قرار گیرد. علت‌های بی‌اختیاری ادرار می‌توانند شامل عوامل فیزیکی، عصبی، عضلانی، بیماری‌های مربوط به دستگاه ادراری و مشکلات روانی باشند. بسته به علت مشکل و همینطور شدت آن، می توان درمان های مختلفی برای حل این اختلال پیشنهاد کرد. در ادامه مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم.

درمان نشت ادرار

قاعدگی دردناک

درمان قطعی بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟

معمولا برای درمان قطعی از روش های درمان ترکیبی استفاده می کنند. این درمان ها برای نتیجه گیری قطعی ممکن است کمی زمان بر باشد. اما چیزی که واضح است، به محض شروع پروسه درمان علائم به میزان زیادی کنترل می شود. از جمله موارد درمانی که در این زمینه کاربرد دارد، عبارت است از

مواردی که به آن می پردازیم:

  • تمرینات کف لگن: تمرینات کف لگن (تمرینات کگل) می‌توانند به تقویت عضلات کف لگن و بهبود کنترل ادرار کمک کنند. این تمرینات شامل تنگ کردن و رها کردن عضلات کف لگن در بازه‌های زمانی مختلف است. می‌توانید با متخصص خود در مورد روش صحیح انجام این تمرینات مشورت کنید.
  • درمان دارویی: در بعضی موارد، داروها می‌توانند برای کنترل بی‌اختیاری ادرار مفید باشند. این داروها معمولا برای کاهش فعالیت عضلات دستگاه ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هر صورت، نوع دارو و دوز مورد نیاز باید توسط متخصص زنان تجویز شود.
  • به کارگیری روش های زیبایی: در برخی موارد که علت بی اختیاری ادرار به مشکلاتی اعم از شلی و افتادگی واژن در اثر رابطه جنسی متعدد، زایمان و عواملی از این قبیل باز می گردد، ممکن است به کار گیری روش های زیبایی اعم از روش های جراحی و غیر جراحی تنگ کردن واژن در حل مشکل موثر باشد.  
  • جراحی: در بعضی موارد شدید بی‌اختیاری ادرار، نیاز به جراحی ممکن است وجود داشته باشد. برخی از روش‌های جراحی شامل تقویت عضلات واژن و لگن می شود و در مواردی کاربرد دارد که بی اختیاری ادرار شدید باشد.

معرفی روش های جراحی و غیرجراحی بی اختیاری ادرار

روش های جراحی درمان بی اختیاری ادرار شامل مواردی می شود که در ادامه مقاله به آن می پردازیم:

درمان بی اختیاری ادرار با روش اسلینگ

جراحی اسلینگ  یکی از روش‌های درمان بی‌اختیاری ادرار است. این روش جهت تقویت عضلات پایه‌ی مجرای ادراری و جلوگیری از نشت ادرار به‌کار می‌رود. در این روش، یک نوار یا باند از مواد مصنوعی یا بافت بدنی به دور مجرای ادراری قرار داده می‌شود تا به عضلات پایه‌ی مجرای ادراری پشتیبانی کند.

یائسگی زودرس

عمل جراحی اسلینگ به صورت روش‌های مختلفی انجام می‌شود و می‌تواند شامل جراحی باز، جراحی لاپاروسکوپی باشد. در هر صورت، هدف عمل جراحی اسلینگ تقویت عضلات پایه‌ی مجرای ادراری است تا ادرار به‌طور منظم و کنترل شده تخلیه شود. این روش جراحی برای آن دسته از بی اختیاری های ادرار استفاده می شود که با عطسه و سرفه فرد دچار نشت ادرار می شود.

بی اختیاری ادرار

روش های غیر جراحی

روش های غیر جراحی تنوع بسیاری دارد از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزریق فیلر به واژن
  • تزریق بوتاکس
  • اوزون تراپی
  • کربوکسی تراپی

در بسیاری از این موارد، ممکن است این روش ها پاسخ مناسبی برای رفع این اختلال نباشد.

پیشگیری از بی اختیاری ادرار با شناخت علت آن برخی از اقدامات پیشگیرانه به به تعویق انداختن این مشکل کمک می کند. در ادامه برخی از اصلی ترین آن ها را بیان می کنیم:

  • تقویت عضلات پایه‌ی مجرای ادراری: انجام تمرینات تقویتی برای عضلات پایه‌ی مجرای ادراری، مانند تمرینات کگل، می‌تواند به بهبود کنترل ادرار کمک کند. بنابراین قبل از ایجاد این مشکل نیز می توانید این روش را امتحان کنید.
  • به صورت منظم ادرار خود را تخلیه کنید: تعیین الگوی منظم برای استفاده از سرویس بهداشتی می‌تواند به کاهش شدت بی‌اختیاری ادرار کمک کند. تلاش کنید به صورت منظم به سرویس بهداشتی بروید و برنامه‌ریزی کنید تا به فاصله زمانی مناسبی از هم استفاده کنید.
  • مدیریت مشکلات روحی و روانی: استرس، اضطراب و مشکلات روحی و روانی می‌توانند عواملی باشند که بی‌اختیاری ادرار را تشدید کنند. پرهیز از استرس زیاد، مدیریت اضطراب با روش‌های مانند مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق و روش‌های آرامش‌بخش می‌تواند مفید باشد. در صورت لزوم، مراجعه به متخصص روانشناسی یا روانپزشک می‌تواند به شما کمک کند.
  • مراقبت از سلامت کلی بدن: حفظ سلامتی کلی بدن نیز می‌تواند به پیشگیری از بی‌اختیاری ادرار کمک کند. مراقبت از سیستم عصبی و عضلانی، حفظ وزن سالم، مصرف آب کافی و رعایت نکات بهداشتی عمومی مهم هستند. در کل رعایت یک زندگی سالم یکی از مواردی است که به افراد در درمان بی اختیاری ادرار کمک می کند.

سخن آخر

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلاتی است که کیفیت زندگی بانوان را تحت تاثیر قرار می هد. روش های مختلفی برای درمان بی اختیاری ادرار وجود دارد . انتخاب روش مناسب بسته به علت و علائم ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. مراجعه به متخصص زنان و دنبال کردن راهکار درمانی مناسب می تواند در افزایش کیفیت زندگی بانوان بسیار موثر باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *