لاپاراسکوپی فیبروم

لاپاراسکوپی فیبروم رحم

لاپاروسکوپی فیبروم رحم، یکی از روش های جدید و نوین برای خارج کردن فیبروم های رحمی است که معمولا در سنین باروری در رحم زنان ایجاد می شود. بر خلاف روش هیسترکتومی که تمام رحم خارج می شود، هدف جراح در لاپاراسکوپی برداشتن فیبروم، بازسازی رحم و از بین بردن فیبروم ها می باشد. هرچند، از عمل لاپاراسکوپی برای درمان بیماری های مختلفی مانند کیست تخمدان، چسبندگی رحم،آندومتریوز، فیبروم رحم و غیره نیز استفاده می شود. انجام این روش، به دلیل عوارض کم و مزایای فراوانی که دارد، بسیار رایج بوده و نتیجه این جراحی، با موفقیت بالایی همراه است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی جزئی تر خارج کردن فیبروم های رحمی به روش لاپاراسکوپی بپردازیم.

مراحل انجام لاپاراسکوپی فیبروم رحم

جراحی لاپاراسکوپی رحم به این صورت است که لاپاراسکوپ، لوله ای بسیار نازک است که از طریق ایجاد برش های کوچک واردشکم می شود. بر روی لاپاراسکوپ، دوربینی کوچک قرار گرفته که امکان مشاهده دقیق فضای کلی شکم و لگن  را برای متخصص زنان فراهم می کند. با استفاده از این دوربین، محل دقیق فیبروم ها در رحم مشخص شده و با استفاده از ابزار جراحی، برش های کوچک دیگری روی شکم بیمار ایجاد خواهد شد. این ابزار، از طریق این برش ها به شکم و لگن وارد شده و فیبروم ها را خارج می کنند. اگر اندازه فیبروم ها بزرگ باشد، ابتدا به اندازه های کوچک تقسیم شده و سپس ازشکم خارج می شوند. به همین دلیل، انجام لاپاراسکوپی، درمقایسه با جراحی باز یا لاپاراتومی، بسیار سخت تر است.

لاپاراسکوپی فیبروم رحم

نکاتی که باید قبل از لاپاراسکوپی فیبروم رحم بدانید

بهتر است، قبل از انجام لاپاراسکوپی فیبروم رحم نکاتی را رعایت کنید، تا از نتیجه عمل خود، رضایت کامل را کسب نمایید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • بهتر است 6 تا 8 ساعت قبل از انجام لاپاراسکوپی، از خوردن و آشامیدن مواد غذایی پرهیز کنید.
  • در صورت داشتن سابقه بیماری، به پزشک اطلاع دهید. به خصوص اگر حساسیت و آلرژی به دارو های بی حسی یا مواد بیهوشی دارید.
  • در صورتی که هر نوع پروتز و لنزی در بدن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این پروتز ها قابل خارج کردن هستند، باید قبل از عمل این کار را انجام دهید.
  • بهتر است در زمان انجام لاپاراسکوپی، بیمار پریود نباشد. در صورت وجود ضرورت برای انجام عمل، می توان با این شرایط نیز عمل را انجام داد.
  • ممکن است چندروز قبل از عمل، مجبور به رعایت رژیم غذایی خاصی شوید. بهتر است، شب قبل ازعمل، از غذای سنگین استفاده نکنید.
  • بهتر است از غذا های سالم و سرشار از ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. به این ترتیب، احتمال بروز عوارض به حداقل رسیده و روند بهبودی سریع تر انجام خواهد شد.
  • از مصرف مواد غذایی پر چرب قبل از انجام عمل پرهیز کنید. بافت چربی، تاثیر زیادی بر ایجاد التهاب در بدن دارد.
  • استفاده نکردن از دارو های گیاهی و رقیق کننده خون
  • عدم استعمال دخانیات قبل از انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی فیبروم رحم برای چه کسانی انجام می شود؟

لاپاراسکوپی فیبروم رحم، در افرادی با علائم مشخص پیشنهاد می شود. برخی از این علائم عبارتند از:

  • دوره های قاعدگی سخت با درد های شدید
  • تکرر ادرار
  • درد در حین برقراری رابطه جنسی
  • درد در ناحیه زیر شکم

خارج کردن فیبروم رحم با لاپاراسکوپی چه خطرات و عوارضی دارد؟

به طور کلی، عوارض کمی برای لاپاراسکوپی فیبروم رحم وجود داشته که استفاده از آن را برای بیمار،با چالش هایی مواجه کرده است. در ادامه، برخی از این عوارض را بررسی خواهیم کرد.

کم خونی

از آن جایی که فیبروم ها، موجب تشدید خونریزی های قاعدگی می شوند، اغلب بیماران دچار کم خونی شده اند. این امر، با از دست دادن مقادیری خون در حین جراحی نیز افزایش پیدا می کند. به منظور

پیشگیری و کنترل این شرایط، پزشک، اقدام به تجویز دارو هایی برای جلوگیری از کم خونی در بیماران می کند. هم چنین، اقداماتی را، در حین جراحی برای کاهش خونریزی در بیمار انجام خواهد داد.

بافت اسکار( چسبندگی داخل لگن )

برش های روی رحم، به دلیل ایجاد نوار هایی از بافت اسکار، که بعد از جراحی پیدا می شوند، منجر به چسبندگی خواهند شد. هر چند، انجام لاپاراسکوپی فیبروم رحم، در مقایسه با لاپاراتومی یا همان جراحی باز، چسبندگی کمتری ایجاد خواهد کرد.

عوارض مربوط به بارداری و زایمان

در زمان انجام عمل لاپاراسکوپی، اگر جراح به علت محل و سایز فیبروم، مجبور به ایجاد برش عمیقی در داخل رحم شود، امکان انجام

سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد بسیار بیشتر خواهد بود. در برخی موارد، احتمال پارگی رحم در بارداری نیز وجود دارد.

عوارض گاز دی اکسید کربن

استفاده از گاز دی اکسید کربن، که برای پر کردن حفره شکم از آن استفاده می شود، می تواند موجب عوارضی در بدن بیمار شود. این گاز، حتی بعد از خارج شدن از جراحی نیز ممکن است موجب نفخ و ناراحتی و درد در بیمار شود. این درد، به دلیل فشار بر عصب فرنیک به سمت شانه ها نیز کشیده می شود. استفاده از دارو های ضد درد و کمپرس گرم برای درمان عوارض گاز بسیار مناسب است.

نتیجه گیری:

امروزه، پیشرفت ابزار ها و تکنیک های جراحی لاپاراسکوپی به اندازه ای است که، جراحی های بسیار پیچیده، به راحتی توسط پزشک جراح انجام می شود. بسیاری از فعالیت هایی که در گذشته بسیار سخت و پیچیده به نظر می رسید، امروزه با لاپاراسکوپی انجام می شود. این نوع جراحی، به کمک همین پیشرفت ها و نو آوری ها، راحت و بی دغدغه صورت می گیرد و نتایج رضایت بخشی دارد. البته میزان رضایت از این جراحی زمانی بالا می رود که به دست یک متخصص باتجربه و متبحر انجام شود. دکتر بنفشه تاج بخش، متخصص جراحی بیماریهای زنان و فلوشیپ لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی ،از جمله جراحان حاذقی است که می توانید لاپاراسکوپی فیبروم رحم را با اطمینان خاطر نزد ایشان انجام دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *