جراحی پولیپ رحم

جراحی پولیپ رحم

جراحی پولیپ رحم یکی از روش‌های رایج درمان مشکلات رحم است که اغلب در شرایط خاص انجام می‌شود و در برخی افراد می‌تواند خطر بروز عوارض را به همراه داشته باشد. پولیپ رحم یا پولیپ آندومتر، توده‌های کوچکی هستند که بر روی دیواره داخلی رحم زنان شکل می‌گیرند. این توده‌ها مانند قارچ‌های کوچک یا برآمدگی‌های مسطح هستند. خوشبختانه، بیشتر پولیپ‌های رحم غیرخطرناک بوده و به سرطان مبدل نمی‌شوند.

اندازه پولیپ رحم می‌تواند از چند میلی‌متر تا بیش از چندین سانتی‌متر باشد. در برخی موارد، پولیپ‌های کوچک خودبه‌خود از بین می‌روند و نیازی به درمان ندارند. در این صورت، پزشک بیمار را تحت نظر قرار داده و از عدم رشد بیشتر پولیپ اطمینان حاصل می‌کند. اما در مواردی که پولیپ به اندازه بزرگی رشد ‌کند یا سبب بروزعلائم خاصی شود ، باید با جراحی درمان شود. برای برداشتن پولیپ از روشی به نام پولیپکتومی استفاده می‌شود. مقاله حاضر در مجله دکتر تاج‌بخش به بررسی شرایط، روش‌ها، نحوه و مراحل، عوارضی که ممکن است پس از برداشتن پولیپ رحم رخ دهد، می‌پردازد.

جراحی پولیپ رحم به چه روش هایی انجام می شود؟ 

متاسفانه پولیپهای رحمی در اغلب موارد پاسخی به درمانهای هورمونی نمی دهند . بهترین روش پیشنهادی برای درمان پولیپ رحم، جراحی پولیپ رحم به روش  هیستروسکوپی است. در این روش، حفره داخل رحم با مایع نرمال‌سالین ( یکی از انواع سرم ها ) پرمی‌شود تا پولیپ‌ها در مایع شناور شوند و سپس با قیچی و گرسپر هیستروسکوپی، پولیپ‌ها از پایه جدا می‌شوند.

قبلاً، روش کورتاژ (تراشیدن دیواره‌های رحم) برای درمان پولیپ‌ها بسیار معمول بود. اما این روش به دلیل آسیب‌دیدگی به دیواره رحم،  می تواند موجب ناباروری می‌شود و اینکه نمی تواند به خوبی پولیپ را خارج کند. همین موضوع باعث عود و نیاز به جراحی مکرر می‌شود.

درمان پولیپ رحم

عمل پولیپ رحم با استفاده از روش هیستروسکوپی به دلیل عوارض کم و ریکاوری سریع‌تر، روش محبوب‌تری نسبت به روش کورتاژ است. در صورت نیاز، می‌توان از بی‌حسی موضعی دهانه رحم یا بیهوشی عمومی برای عمل استفاده کرد. کل عمل حداکثر ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

در کل، هیستروسکوپی روش درمانی کم‌خطر است، اما با این حال، لازم است احتمال بروز عوارض را در نظر بگیرید. از عوارض احتمالی روش درمانی جراحی پولیپ رحم یا هیستروسکوپی می‌توان به باز شدن سر رگها دردیواره رحم و ورود هوا به شکل آمبولی اشاره کرد. البته این عوارض بسیار نادر هستند.

عمل پولیپ رحم

نحوه و مراحل جراحی پولیپ رحم چگونه است؟ 

گاهی رشد پولیپ در رحم می‌تواند سبب علامت در فرد شود که بیشتر به صورت خونریزی غیر طبیعی و لکه بینی می باشد. در صورتی که فردی علامتدارباشدیا سایز پولیپ بزرگ باشد و یا متعدد باشند ، باید جراحی پولیپ رحم صورت گیرد و پولیپ به طور کامل از بدن بیمار جدا شود.

در چه مواردی پولیپ رحم نیاز به جراحی دارد؟

وضعیت پولیپ‌های رحم به‌طور کامل به شرایط فردی بستگی دارد. در صورتی که فرد قبل از یائسگی باشد و هیچ علامتی از آن تجربه نکند، پولیپ ممکن است خطر زیادی نداشته و نیازی به حذف آن نباشد. از سوی دیگر، اگر فرد پس از یائسگی باشد یا علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی تجربه کند، پزشک عمل پولیپ رحم را توصیه می کند.

آیا جراحی پولیپ رحم عوارض دارد؟ 

عوارض عمل پولیپ رحم عبارت اند از:

  • خونریزی شدید از رحم در طول عمل و یا پس از عمل که نیاز به هیسترکتومی (برداشتن رحم) دارد (موارد نادر).
  • عفونت رحمی که با استفاده از آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.
  • آسیب دهانه رحم در موقع ورود.
  • سنکوپ و ایست قلبی که بسیار نادر است و در هر ۲۰۰ خانمی که بدون بیهوشی هیستروسکوپی انجام می‌دهند، یک نفر ممکن است این عارضه را تجربه کند.

سوالات متداول 

آیا پولیپ رحم می‌تواند به سرطان رحم منجر شود؟

این برآمدگی‌های رحم، بیشتر خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند. علاوه بر این، بیشتر پولیپ‌های کوچک رحمی بدون نیاز به درمان و جراحی پولیپ رحم بهبود می‌یابند. با این حال، در موارد نادر، این پولیپ‌ها ممکن است به سرطان رحم منتهی شوند و در این صورت باید آن‌ها برداشته شوند.

آیا پولیپ رحم می‌تواند نازایی را به دنبال داشته باشد؟

بیشتر پولیپ‌های رحم بسیار کوچک هستند و تأثیری بر روی قابلیت باروری ندارند. با این حال، پولیپ‌های بزرگ و متعدد می‌توانند بر روی قابلیت سیستم تناسلی زن‌ها تأثیر بگذارند و نازایی را ایجاد کنند و ریسک سقط جنین را افزایش دهند.

آیا پولیپ رحم بعد از یائسگی رایج است؟

پولیپ‌های رحمی درون رحم قرار دارند، اما گاهی به سمت دهانه رحم و واژن حرکت می‌کنند. اغلب زنان در آستانه یائسگی به پولیپ رحم مبتلا می‌شوند، اما این مشکل ممکن است بعد از یائسگی هم در برخی از زنان رخ دهد.

سخن آخر

در این مقاله جراحی پولیپ رحم را بررسی کردیم. احتمال بروز عوارض پس از جراحی بسیار کم است و بیشترافراد پس از جراحی هیچ مشکل خاصی تجربه نمی‌کنند. برخی از عوارض نیز به صورت موقت در طول چند هفته تا چند ماه ایجاد می‌شوند و سپس بهبود می‌یابند. 

اگر پس از برداشت پولیپ رحم با مشکلی مواجه شده‌اید یا مشکلات مربوط به رحم را تجربه می‌کنید، می‌توانید با استفاده از خدمات پزشکی آنلاین و حضوری دکتر تاج‌بخش، راهنمایی و مشاوره از پزشکان متخصص زنان دریافت کنید. پس از مشاوره، می‌توانید درمان خود را شروع کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *