روش-های -تشخیص-تنبلی تخمدان-

تشخیص تنبلی تخمدان، راهنمایی کامل برای درمان

تنبلی تخمدان، یک اصطلاح کلی است، که به سبب عدم تعادل در تولید هورمون ها  ایجاد می شود. تشخیص تنبلی تخمدان اولین مرحله درمان این بیماری است. پزشک ابتدا، براساس شرح حال و معاینه و بعد با سونوگرافی و آزمایش بیماری را تشخیص داده و در ادامه راهکارهای درمانی مناسب را ارائه می دهد.

پزشک زنان اغلب با گرفتن شرح حال بیمار و انجام معاینات فیزیکی، وجود این بیماری  را مشخص می کند. اما برای اطمینان بیشتر انواع تست های آزمایشگاهی و سونوگرافی نیز تجویز می شوند، که تشخیص را دقیق تر می سازند. در میان روش های تشخیصی، آزمایش خون یکی از روش های تشخیصی، به شمار می رود، و نتیجه حاصل از آن اطلاعات مفیدی را، در اختیار پزشک قرار می دهد.

این بیماری علائم و نشانه های بیرونی هم دارد، که در تشخیص زودهنگام بیماری تاثیرگذار خواهد بود. این مشکل باید هر چه سریع تر توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان شود؛ زیرا ممکن است، آسیب های جبران ناپذیری در سیستم تولید مثل زنان به همراه داشته باشد.

تشخیص تنبلی تخمدان

روش های تشخیص تنبلی تخمدان

وجود تنبلی تخمدان در وهله اول با بروز علائم این بیماری، تشخیص داده می شود . پزشک در ابتدا در معاینات بیمار با در نظر گرفتن علائم و  موارد زیر به وجود این بیماری پی می برد. با  گرفتن شرح حال از بیمار و بررسی علائم، تشخیص بیماری ساده تر خواهد شد.

علائم بیرونی و رایج تنبلی تخمدان :

تنبلی تخمدان، علائم و نشانه های بیرونی داشته، که به پزشک در تشخیص سریع بیماری تنبلی تخمدان کمک می کند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • پریودی ها نامنظم و اغلب با فاصله زیاد از همدیگر
  • بروز آکنه و جوشهای  پوستی مقاوم به درمان
  • طاسی و ریزش موی سر با الگوی مردانه
  • موهای زائد غیر طبیعی
  • افزایش وزن و چاقی که به رژیم غذایی برای کاهش وزن مقاوم هستند

 انجام معاینات فیزیکی:

 پزشک، در ابتدا علائم را بررسی می کند. سپس اقدام به ارزیابی و بررسی مواردی چون: فشار خون، وضعیت جسمی از جمله قد و وزن بیمار و محاسبه نمایه توده بدنی فرد، بررسی از نظر وجود جوش صورت و وضعیت موی سر بیمار و همچنین وجود موی زائد می کند.

انجام آزمایشات لازم:

در مرحله بعدی با انجام برخی آزمایشات  خونی مانند بررسی تست های تیروئید و تست های اندازه گیری هورمون مردانه برای تشخیص  بیماری تنبلی تخمدان کمک گرفته می شود .

  • معاینه لگن : در صورت مجرد نبودن بیمار ، جهت ارزیابی دهانه رحم و رحم و تخمدانها
  • انجام آزمایشات خون برای ارزیابی میزان هورمون های مردانه و تست های تیروئید برای رد کردن مشکلات تیروئید
  • سونوگرافی و تصویر برداری از تخمدان ها و رحم

بیشتر بخوانید: درمان تخمدان پلی کیستیک چگونه انجام می شود؟

دقیق ترین روش تشخیص

سونوگرافی یکی از روش های کمک تشخیصی تنبلی تخمدان است. تشخیص تنبلی تخمدان با استفاده از سونوگرافی به این صورت است که در آن تخمدان ها دارای کیست های متعدد و ریز است، دیده می شوند. سونوگرافی تخمدان، تصاویر دقیقی از این بخش از بدن ارائه داده و کلیه مشکلات و عارضه های موجود در آن را مشخص می کند.

سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی انجام می شود و دستگاه های متعددی برای اجرای آن تولید شده اند. این روش حتی برای خانم های چاق نیز قابل انجام بوده و تقریبا هیچ گونه محدودیتی به وجود نمی آورد.

-مشکلات-pco-برای-زنان

نتیجه گیری

تشخیص تنبلی تخمدان یکی از کلیدی ترین مراحل برای درمان این بیماری های زنانه به شمار می رود.

تنبلی تخمدان با استفاده از روش های متفاوتی که شامل گرفتن شرح حال بیمار ، بررسی علائم فرد، انجام آزمایش خون ،سونوگرافی، تشخیص داده می شود

پزشک از طریق روش های نام برده شده، این بیماری را  تشخیص داده و درمان می کند.

بیماری تنبلی تخمدان یکی از شایع ترین بیماری های زنان در سراسر دنیا است. تشخیص زود هنگام این بیماری به پیشگیری از بروز عوارض کمک می کند.

دکتر بنفشه تاج بخش یکی از بهترین متخصص زنان، با جدیدترین روش ها، بیماری تنبلی تخمدان را تشخیص داده و درمان می کند.

سوالات متداول تشخیص تنبلی تخمدان

چه زمانی برای سونوگرافی تشخیص تنبلی تخمدان مراجعه کنیم؟

 هفته اول پس از پریود بهترین زمان برای تشخیص بیماری از روش سونوگرافی است.

 در سونوگرافی تخمدان چه علائمی برای تشخیص تنبلی تخمدان بررسی می شود؟

تخمدان ها پراز کیست های ریز و متعدد دیده می شوند

 تشخیص تنبلی تخمدان از روی ظاهر بیمار هم میسر است؟

بله. با در نظر گرفتن برخی علائم ظاهری مانند: وزن و موهای زائد و بروز خون ریزی های نامنظم  قاعدگی، می توان بیماری را تشخیص داد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *