مراقبت های بعد لاپاراسکوپی رحم

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم

مراقبت های بعد لاپاراسکوپی رحم مجموعه اقداماتی است که رعایت آن ها تاثیر زیادی در کاهش دوران نقاهت و تسریع در بهبود حال بیمار دارد.

در سال های اخیر پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شده تا عمل های جراحی باز سنگین جای خود را به روش های درمانی نوین بدهند. بر اساس این روش ها پزشکان می توانند به جای جراحی های سنگین از روش لاپاراسکوپی استفاده کنند. بر اساس این روش  یک لوله باریک مجهز به دوربین از طریق یک برش کوچک به بدن بیمار وارد می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لاپاراسکوپی رحم می توانید به سایت دکتر بنفشه تاج بخش مراجعه نمایید.

 اصلی ترین مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی رحم یکی از روش های کاربردی و مفید برای شناسایی بیماری های زنانه است که به فرد این امکان را می دهد تا بتواند پیش از هر گونه عمل جراحی اطلاعات کامل درباره بیماری خود کسب

کند. با وجود اینکه لاپاراسکوپی رحم عمل چندان سختی نیست اما به دلیل ایجاد برش، نیاز به مراقبت های زیادی دارد.

اقدامات بعد لاپاراسکوپی رحم

توجه به تغذیه، سبک زندگی، فعالیت های بدنی و … از مهم ترین نکاتی است که می تواند بهبود شما را تسریع ببخشد. این مراقبت ها شامل موارد زیر هستند:

توجه به بخیه ها

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم مربوط به قسمت بخیه ها است. با وجود این که برای این جراحی چند برش کوچک ایجاد می شود، اما تا زمان بهبود باید از آن به خوبی مراقبت کرد.

البته بخیه های این برش کاملا جذب می شوند و یا بعد از 7 روز کشیده می شوند .برای همین نیاز به مراقبت خاصی ندارند و فقط باید خشک و تمیز بمانند. برای تسریع در بهبود جای بخیه ها می توانید از پماد های ترمیم کننده استفاده کنید ( البته بعد از مشورت با پزشک ). برای اینکه آلودگی به زخم نفوذ نکند می توانید روی آن را با درماباند بپوشانید.

دوش بگیرید

دوش گرفتن باعث می شود تا آلودگی ها از دور زخم پاک شود، البته مراقب باشید که به بخیه ها فشار نیاید. معمولا دوش گرفتن در روز بعد از جراحی مجاز است البته با توجه به شرایط بیمار این زمان تا 48 ساعت متغیر است.

استراحت کنید

در صورتی که جراحی با پیچیدگی خاصی  همراه نباشد و فرد نیاز به بستری شدن نداشته باشد، می بایست حداقل یک روز کامل در منزل استراحت کنید. البته گاهی به دلیل وسعت غمل جراحی  ممکن است فرد دچار ضعف شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

رژیم غذایی

از مهم ترین مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم می توان به رعایت رژیم غذایی مناسب اشاره کرد. با توجه به نوع جراحی لازم است که فرد به مدت چند ساعت ناشتا باشد. رژیم غذایی سبک به همراه مایعات زیاد در روز پس از جراحی الزامی است، البته روزهای بعد می توانید برنامه غذایی خود را دنبال کنید. توجه داشته باشید که صرفا نوشیدنی های گازدار تا چندین روز به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

مصرف دارو

با وجود اینکه برشهای ایجاد شده چندان بزرگ نیست اما برای جلوگیری از عفونت جای آن مصرف آنتی بیوتیک که توسط پزشک تجویز شود، الزامی است.

فعالیت بدنی

پس از هر عمل نوع عمل جراحی، انجام فعالیت های بدنی سنگین ممنوع است. اجتناب از فعالیت های سنگین، رانندگی، ورزش، جابجایی وسایل سنگین و … از مهم ترین مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم به شمار می آیند. البته پیاده روی و تحرکات سبک عضلات را تقویت و مانع از لخته شدن خون می شوند.

رابطه جنسی

یکی از مهم ترین سوالاتی که توسط مراجعه کنندگان درباره مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم پرسیده می شود، داشتن رابطه جنسی پس از جراحی است. فعالیت جنسی پس از این جراحی بر حسب نوع عمل از 1 هفته تا یک و نیم ماه ممنوع است چرا که باعث آسیب دیدگی بیشتر خواهد شد.

نحوه خوابیدن

از دیگر مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم که از اهمیت زیادی برخوردار است می توان به نحوه خوابیدن اشاره کرد. ممکن است پس از جراحی علائم درد، فشار، حالت تهوع، سرفه و … ظاهر شود که هر یک از آن ها به نوعی در خواب عادی اختلال ایجاد می کند. انتخاب نحوه درست خوابیدن در کاهش این علائم تاثیراتی زیادی دارد.

خوابیدن به پهلو کیفیت خواب را بهبود میبخشد، البته باید از یک بالش کمکی استفاده کنید. بالش را بین دو پا قرار دهید تا تکیه گاهی برای قسمت زیر شکم باشد و از چرخش لگن جلوگیری می کند. با این وجود برای افزایش کیفیت خواب و برطرف کردن علائم مذکور بهتر است به پشت بخوابید. توجه داشته باشید که در مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم نشستن طولانی مدت جایی ندارد، در واقع سعی کنید فعالیت های خود که نیاز به نشستن دارد را محدود کنید تا بتوانید زمان بیشتری به استراحت کردن اختصاص دهید. همچنین از دمر خوابیدن اجتناب کنید زیرا باعث بروز فشار سنگین به ناحیه رحم خواهد شد.

نباید های بعد از لاپاراسکوپی رحم

با توجه به مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم به سادگی می توان گفت که نباید های این دوره شامل موارد زیر هستند:

  • نشستن طولانی مدت
  • مصرف غذای سنگین
  • فعالیت های ورزشی سنگین
  • مصرف نوشیدنی های گازدار و آب مرکبات

مراقبت های بعد لاپاراسکوپی رحم تا چه مدت ادامه دارد؟

مدت زمانی که به مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم اختصاص داده شده بر اساس شرایط بدنی افراد کاملا متفاوت است. مدت زمان استراحت برای بهبود یافتن حال بیمار با توجه به نظر پزشک 24 الی 48 ساعت است. البته مراقبت های عنوان شده باید تا 2 هفته ادامه داشته باشد.

افرادی که مشاغل با فعالیت بدنی سنگین دارند، باید تایم استراحت و مراقبت های مذکور را از 2 ماه الی 3 ماه افزایش دهند. دقت داشته باشید که علاوه بر استراحت توجه به خورد و خوراک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

جمع بندی

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم شرایطی را فراهم می کنند تا فرد بیمار بتواند سریعتر به بهبود کامل برسد. لاپاراسکوپی رحم یکی از روش های درمانی مفید است که کاربرد های متنوعی دارد. از مهم ترین مزایای این عمل جراحی می توان به بهبود سریعتر اشاره کرد. اگر اطلاعات زیادی در این باره ندارید می توانید با کارشناسان واحد پشتیبانی سایت دکتر بنفشه تاج بخش در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *