عوارض لاپارسکوپی

عوارض جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

عوارض جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان مانند هر عمل جراحی دیگر(با توجه به نوع عمل انجام شده ) تا حدی قابل پیش بینی می باشد که برای هر کدام از این آنها، راه حلی نیز وجود دارد. نکته مهم در این رابطه، انتخاب جراح متبحر و ماهر است تا بیمار کمترین عوارض را تجربه کند.

 آیا جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان عوارض دارد؟

جراحی لاپاراسکوپی رحم ، روشی کم تهاجمی و ایمن است، که درصد بروز عوارض در آن کم است که البته بستگی زیاد به عوامل مختلف از جمله وزن بیمار ، سابقه جراحی قبلی ، وجود چسبندگی های شکمی ، دارد. ایجاد

برش هایی در ناحیه شکم، موجب بروز برخی عوارض جزئی شده که در بسیاری موارد، نا پایدارهستند. با وجود همه این عوارض خفیف، هنوز هم انتخاب این روش، برای جراحی های تخمدان و رحم،بهترین و کم خطر ترین گزینه می باشد. در صورت انتخاب پزشک ماهر و با تجربه، این عوارض به خوبی و با سرعت تشخیص داده شده و درمان صورت می گیرد. عوارض ایجاد شده در زمان عمل جراحی عبارتند از:

  • آسیب رسیدن به اعضای داخل شکم مانند مثانه ، روده ها و حالب (لوله ای که ادرار را از کلیه به مثانه می آورد)
  • خونریزی و آسیب عروق بزرگ شکم و عروق جدار شکم
  • مشکلات مربوط به بی هوشی مانند حساسیت به داروهای بیهوشی و عوارض آنها
خطرات لاپاراسکوپی

برخی از عوارض پس از عمل نیز شامل موارد زیر می شوند:

  • درد ناحیه گردن و شکم
  • بروز نفخ بعد از لاپاراسکوپی

عوارض موقت جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

لاپاراسکوپی، یکی از روش های جراحی است که کمترین میزان عوارض را دارد. با این حال، برخی از این عوارض را بررسی خواهیم کرد.

خونریزی واژینال

پس از انجام لاپاراسکوپی برای خروج رحم تا چندین روز، مشاهده خونریزی کم و خفیف نرمال و طبیعی است. اگر مدت زمان این خونریزی ها طولانی شود یا حجم آن افزایش پیدا کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ورم و نفخ

این عارضه، در تمامی جراحی های لاپاراسکوپی دیده می شود. برای بهبود و تسکین نفخ، از راهکارهایی مانند استفاده از کیسه آب یا حوله گرم،خوردن آدامس با دهان بسته، مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک را می توان بهره برد.

گلو درد

زمانی که در حین جراحی، در نای بیمار لوله هوایی قرار داده شود، پس از اتمام جراحی، امکان درد در قسمت گلو و حلق وجود دارد. به منظور تسکین این درد، بهتر است نوشیدنی های گرم و داروهای مسکن استفاده شود.

درد و سوزش

درد و سوزش، به دلیل برش های جراحی و باز شدن پوست شکم طی عمل اتفاق می افتد، که به مرور وبا گذشت زمان و هم چنین مصرف مسکن های تجویز شده از سوی پزشک، کاملا برطرف خواهد شد.البته باید توجه داشت که که اگر سوزش محل بخیه ها با قرمزی و تورم و ترشح همراه باشد ، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید .

عوارض خطرناک جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

در اغلب جراحی های انجام شده به روش لاپاراسکوپی، احتمال آسیب به اندام های داخلی در حین عمل در حد کمی می باشد. به طور مثال، در صورت سوراخ شدن اعضای داخلی مانند رگ های بزرگ یا آسیب به روده و مثانه و حالب ، ممکن است مایعات و خون در بدن شما نشت پیدا کند، که برای جبران این آسیب، نیاز به اعمال جراحی دیگری خواهد بود. برخی از عوارض جدی و خطرناک لاپاراسکوپی رحم عبارتند از:

  • آسیب به اعضای دیگر مانند روده یا مثانه که موجب از دست دادن عملکرد عضو آسیب دیده خواهد شد.
  • آسیب به شریان اصلی
  • عوارض ناشی از استفاده از گاز دی اکسید کربن در طول عمل، مانند جمع شدن حباب های گاز درعروق
  • واکنش آلرژیک به مواد بیهوشی
  • لخته شدن خون در رگ، که بیشتر در یکی از پاها ایجاد شده و موجب قطع جریان خون در ریه ومسدود کردن آن خواهد شد.

چگونه می توان عوارض لاپاراسکوپی رحم را کنترل کرد؟

همان طور که گفته شد، بیشترعوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی رحم گذرا بوده و با گذشت زمان از بین می روند. نکته مهم در رابطه با عوارض، این است که، رعایت نکات و انجام مراقبت های لازم پس ازعمل، به کاهش درد و سایر عوارض جانبی کمک فراوانی خواهد کرد. در ادامه، به برخی از این نکات و مراقبت ها اشاره می کنیم.

مراقبت از بخیه

بخیه های پوست بعد از جراحی لاپاراسکوپی به دو صورت می باشد یا به طور خودبخود جذب می شود و یا از نوع کشیدنی هست . لازم است، محل

زخم، خشک و تمیز نگه داشته شود. برای محافظت بیشتر از بخیه، استفاده از درما باند که نوعی چسب جراحی است فقط در چند روز اول ، توصیه می شود. در صورت کبود شدن محل جراحی ، ابتدا بیمار تحت نظر گرفته می شود و در صورت لزوم مداخله توسط جراح صورت می گیرد .

دوش گرفتن

با توجه به نوع جراحی، بیمار می تواند 2 روز بعد از عمل دوش گرفته و پانسمان ها را بردارد. به طورکلی، 48 ساعت پس از لاپاراسکوپی، بیمار اجازه استحمام دارد.

رعایت رژیم غذایی مناسب

بعد از انجام لاپاراسکوپی ( بسته به نوع جراحی و میزان چسبندگی روده )، بیمار به مدت هشت الی 12 ساعت ناشتا بوده و بعد از این مدت، باید غذا های سبک وبه ویژه مایعات مصرف نماید. با گذشت یک روز بعد از عمل، استفاده از رژیم غذایی معمول، به غیراز نوشابه های گاز دار ایرادی ندارد.

مصرف دارو

اگر پزشک، دارو های مسکن و آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز کرده باشد، بهتر است به موقع از آن ها استفاده شود.

نتیجه گیری

 انجام جراحی لاپاراسکوپی مانند هر عمل جراحی دیگر می تواند موجب بروز عوارضی در فرد شود که ممکن است در برخی جزئی و در برخی دیگر قابل توجه باشد. چیزی که مهم است این است که باید سعی کنید

این کار را نزد یک جراح ماهر و باتجربه انجام دهید تا عوارض به حداقل برسند. دکتر بنفشه تاج بخش، متخصص جراحی زنان و فلوشیپ لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی ، از جمله پزشکانی هستند که می توانید برای انجام لاپاراسکوپی با  کمترین عوارض به ایشان مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *