غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم شامل چه آزمایشی می شود؟

غربالگری سرطان دهانه رحم یکی از راه های بررسی بسیار مهم برای خانم ها از سن 21 سالگی  به بعد در خانم های متاهل است که برای تشخیص زودهنگام استفاده می‌شود.این غربالگری در تمامی خانمهای متاهل توصیه می شود. در این مقاله به توضیح کامل در این مورد پرداختیم بنابراین با ما همراه باشید.

غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه انجام می شود؟ 

غربالگری سرطان دهانه رحم از طریق یک آزمایش به نام آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود. این آزمایش برای تشخیص زودهنگام تغییرات سلولی نامعمول در سرویکس (گردن رحم) استفاده می‌شود.

این تست به طور معمول در زمان معاینه سالانه زنان از سن 21 سال به بالا توصیه می‌شود.

غربالگری دهانه رحم

✅ روش انجام آزمایش پاپ اسمیر به شرح زیر است:

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، شما نباید در دوران پریود خود باشید. طی یک هفته قبل از آزمایش هم از کرم و داروی واژینال نباید استفاده شود. پزشک یا پرستار شما را به یک اتاق خصوصی می‌برد و درخواست می‌کند تا در صندلی معاینه قرار بگیرید. ابتدا سرویکس رحم (گردن رحم) به وسیله دستگاه معاینه زنان مشاهده می شود و سپس یک نمونه سلولی از سطح داخلی و خارجی سرویکس گرفته می‌شود. نمونه‌ های سلولی به یک آزمایشگاه فرستاده می‌شود و تحت بررسی های میکروسکوپیک قرار می‌گیرند. آزمایشگاهی که نمونه ‌ها را بررسی می‌کند، به دقت تغییرات سلولی را مشخص می‌کند و هرگونه ناهنجاری را گزارش می‌دهد.

پس از چند هفته، نتایج به پزشک شما ارسال می‌شود. اگر نتیجه طبیعی باشد، معمولا شما نیازی به اقدامات بیشتر ندارید. اگر نتیجه نشان دهنده تغییرات سلولی نامعمول باشد، بهترین متخصص زنان توصیه‌ هایی برای تشخیص و درمان بیشتر ارائه می‌دهد.

تست های غربالگری سرطان دهانه رحم  

برای غربالگری سرطان دهانه رحم، علاوه بر آزمایش پاپ اسمیر، تست های دیگری نیز می‌توانند استفاده شوند. در ادامه، به برخی از تست های غربالگری سرطان دهانه رحم اشاره خواهیم داشت.

  • آزمایش HPV (Human Papillomavirus): این آزمایش بررسی می‌کند که آیا شما به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عفونت دارید یا خیر. HPV مسئول اغلب موارد سرطان دهانه رحم است. اگر نتیجه این آزمایش با ویروسهای پر خطر مثبت باشد، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم بالاتر است و نیاز به بررسی بیشتر با کولپوسکوپی می باشد.
  • آزمایش سیتولوژی به روش مایع (Liquid-based Cytology): این آزمایش، مانند آزمایش پاپ اسمیر، نمونه سلولی از سرویکس را بررسی می‌کند. اما در این آزمایش، نمونه سلولی را در محلولی قرار می‌دهند که سلول‌ ها را از آن جدا می‌کند و به شکلی مرتب و قابل بررسی تهیه می‌کند.
  • کولپوسکوپی (Colposcopy): در صورتی که نتایج آزمایش پاپ اسمیر یا سایر تست‌ها نشان دهنده وجود تغییرات نامعمول باشد، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند. در این روش، پزشک با استفاده از یک دستگاه به نام کولپوسکوپ، به صورت بزرگنمایی سرویکس را به صورت دقیق ‌تری بررسی می کند.
  • بیوپسی: در صورتی که نتیجه آزمایش‌ های قبلی نشان دهنده وجود تغییرات نامعمول باشد و همین طور درکولپوسکوپی نمای غیر طبیعی دیده شود پزشک برای بررسی بیشتر بیوپسی انجام می‌دهد. در این روش، نمونه‌ای از بافت سرویکس یا سایر نقاط مشکوک برداشت می‌شود و سپس در آزمایشگاه نمونه های برداشت شده مورد بررسی قرار می‌گیرند.
مدت زمان غربالگری دهانه رحم

غربالگری سرطان های زنان هر چند وقت یکبار انجام می شود؟ 

  • برای بانوان بین سنین 21 الی 25 سال تست پاپ اسمیر (Pap Smear) را هر سه سال یک بار توصیه می‌کنند. انجام آزمایش HPV به صورت روتین در این رده سنی توصیه نمی‌شود، مگر اینکه نتیجه تست پاپ اسمیر نشان دهنده تغییرات نامعمول باشد. (درمان HPV)
  • برای زنان25 تا 70 سال  تست پاپ اسمیر و تست HPV به صورت ترکیبی توصیه می‌شود. این تست‌ها را هر پنج سال یکباربه شرط نرمال بودن جواب تست قبلی می‌توان انجام داد.
  • در صورتی که نتایج تست HPV مثبت باشد، پزشک فاصله زمانی کوتاه‌ تری را برای تست بعدی تعیین می‌کند.

غربالگری سرطان دهانه رحم را از چه سنی آغاز کنیم؟

غربالگری سرطان دهانه رحم معمولا در سنین بالای 21 سال برای بانوان توصیه می‌شود. در سنین زیر 21 سال ، 3 سال بعد ازشروع رابطه جنسی باید این تست انجام شود.

نکاتی که باید قبل از غربالگری سرطان دهانه رحم بدانید

قبل از انجام غربالگری سرطان دهانه رحم، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

✅ قبل از آزمایش، به پزشک خود در مورد تاریخچه پزشکی و سابقه بیماری اطلاعات دهید. اگر سابقه تغییرات نامعمول در قسمت سرویکس (گردن رحم) یا سابقه سرطان دهانه رحم در خانواده داشته باشید بهتر است به صورت دوره ای تحت نظر قرار بگیرید. همچنین به پزشک در صورت وجود هرگونه علائم غیر عادی، مثل خونریزی بعد از رابطه جنسی یا درد شدید در تناسلی اطلاع دهید.

✅ پزشک شما ممکن است به شما توصیه‌هایی درباره آماده‌سازی قبل از آزمایش بدهد. گاهی از شما درخواست می‌شود که در روزهای خاصی از ماه برای آزمایش مراجعه کنید، همچنین راهنمایی‌هایی درباره استفاده از لوازم بهداشتی مناسب (مثل عدم استفاده از تامپون) را دنبال کنید.

✅ قبل از آزمایش، هر گونه سوال یا نگرانی تان را با پزشک خود مطرح کنید. بهتر است در مورد فرآیند آزمایش، نحوه جمع‌آوری نمونه، مدت زمان لازم برای دریافت نتایج، و هرگونه سوال دیگری که دارید،با پزشک خود صحبت کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *