آی یو دی میرنا

ای یو دی میرنا چیست و چه مزایایی دارد؟

آیا می دانید ایو دی میرنا چیست و در چه مواردی تجویز می شود؟ آیا کاربرد آن تنها جلوگیری از بارداری است و یا کاربرد های درمانی هم دارد؟ در این مقاله به هر آنچه باید در این خصوص بپردازیم اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

ای یو دی میرنا چیست؟

آی یو دی وسیله کوچکی است که برای جلوگیری از بارداری در رحم شما قرار می گیرد. این روش طولانی مدت، برگشت پذیر و یکی از موثرترین روش های کنترل بارداری است.

در بسیاری از موارد که ای یو دی میرنا برای خونریزی های غیرطبیعی زنان تجویز می شود، بانوان تصور می کنند که ای یو میرنا همان ای یو دی مسی و یا ای یو دی طلایی و یا انواع دیگر است که تنها عنوان روش جلوگیری از بارداری استفاده می شود. در صورتی که اینطور نیست.

01:29
truncate dir-rtl

چیستی IUD هورمونی میرنا

کاربردهای IUD میرنا

ای یو دی میرنا حاوی هورمون پروژسترون است و اثر درمانی دارد.

کاربرد درمانی ایودی میرنا بسیار زیاد است. تا حدی که در برخی موارد، تنها با استفاده از آن از عوارض بزرگ تر نظیر خارج کردن رحم جلوگیری می شود. در واقع کاربرد های آن برای پیشگیری از بارداری و درمان خونریزی شدید قاعدگی (منوراژی) و درد شدید قاعدگی (دیسمنوره) ناشی از آندومتریوز استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد آی یو دی میرنا به چه صورت است؟

این وسیله از طریق واژن به بخش انتهایی رحم هدایت می شود و به این ترتیب عملکرد زیر را به دنبال دارد:

  • میرنا هورمون پروژسترون را به طور مداوم در رحم آزاد می کند.
  • این هورمون باعث غلیظ شدن مخاط دهانه رحم می شود و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند.
  • همچنین باعث نازک شدن پوشش رحم (اندومتر) می شود و به این ترتیب خونریزی قاعدگی را کاهش می دهد.

تاثیرات استفاده از IUD میرنا چقدر است؟

اول از همه لازم است به این نکته اشاره کنیم که نحوه قرار دادن و یا حتی خارج کردن آن کم تهاجمی بوده و به این ترتیب عوارضی برای انجام فعالیت های روزمره فرد ایجاد نمی کند. از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاثیر طولانی مدت: تا 5 سال موثر است.
  • بسیار موثر: 99% در جلوگیری از بارداری موثر است.
  • قابل برگشت: می توان آن را در هر زمان برداشت.
  • کاهش خونریزی قاعدگی: می تواند خونریزی قاعدگی را تا 90% کاهش دهد.
  • کاهش درد قاعدگی: می تواند درد قاعدگی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
  • مزایای سلامتی دیگر:  خطر ابتلا به سرطان سرطان رحم را کاهش می دهد.

لازم به ذکر است، استفاد از آن ممکن است عوارض جانبی مانند لکه بینی، خونریزی نامنظم، درد لگن، و افزایش وزن ایجاد کند. همچنین برای بانوانی که عفونت لگنی، سرطان رحم، یا خونریزی رحمی بدون علت مشخص دارند مناسب نیست. بنابراین در مواردی که فرد دچارعفونت لگنی شده باشد، سرطان رحم یا تغییرات پیش سرطانی رحم داشته باشد، خونریزی رحمی بدون علت مشخص داشته باشد و همچنین سابقه آلرژی به هورمون های موجود در IUD را داشته باشد، این درمان برای وی توصیه نمی شود.

خونریزی بعد از قاعدگی

آی یو دی

برداشتن آی یو دی میرنا

این دستگاه می تواند 7سال درون رحم باقی بماند و و مشکلی در کیفیت زندگی بانوان ایجاد نکند. برداشتن آن نیز تحت یک اقدام کم تهاجمی انجام می شود و نیاز به اقدامات جراحی ندارد. برای برداشتن آن متخصص زنان معمولا از فورسپس استفاده میکند. همچنین شاخه های آن در هنگام خروج از رحم به سمت بالا هم می شود. درد و خونریزی خفیف در هنگام حذف دستگاه شایع است.

سخن اخر

اگر متخصص زنان برای مشکلاتی تجربه می کنید، این روش را برای شما پیشنهاد کرده است، بدانید این یک روش بی خطر و در عین حال پرکاربرد است و می تواند جایگزی بسیاری از درمان ها سنگین تر باشد. برای آنکه بدانید این روش برای شما مناسب است یا خیر، متخصص موارد مختلفی را در نظر می گیرد و با توجه به شرایط شما درمان مناسب را پیشنهاد می کند.

سوالات متداول  

آیا جایگذاری ای یو دی میرنا درد دارد؟

در زمان جایگذاری ممکن است شما کمی از درون احساس ناراحتی کنید. اما این درد زیاد و غیر قابل تحمل نیست. به همین دلیل از بی حسی استفاده نمی شود و بعد از جایگذاری آن نیز درد و ناراحتی احساس نخواهید کرد.

بهترین کاندید برای استفاده از آن چه کسانی هستند؟

معمولا بانوانی که دوران قاعدگی سنگین را تجربه می کنند، کاندید مناسب تری برای جایگذاری آن هستند. همچنین بانوانی که زایمان داشته اند.

آیا قرار دادن آن موجب تغییرات در دوران قاعدگی آن می شود؟

معمولا تا زمانی که بدن به آن عادت نکرده است، تا  6 هفته اول ممکن است قاعدگی کمی سنگین تر شود و همچنین تعداد روز های آن نیز طولانی تر شود. اما بعد از آن روال کنترل شده و منظم و سبک تر می شود. همچنین برای برخی بانوان قاعدگی به طور کامل متوقف می شود.

از جمله اقدامات بعد از قرار دادن IUD میرنا چیست؟

لازم است بعد از آن تغییرات بدن خود را ثبت کنید و همچنین تحت نظر متخصص باشید و هر مورد مشکوکی را به وی گزارش دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *