خونریزی بعد پریود

آیا خونریزی بعد از پریود خطرناک است؟

خونریزی های غیرطبیعی رحم در زنان  ، براساس سن فرد، انواع مختلفی دارد. یکی از این انواع ، خونریزی های میان دوره‌ی عادت ماهیانه در بانوان است که ممکن است نشانه اختلالات جدی تری باشد. مادامی که عادت ماهیانه شما نامنظم است، باید دلیل اصلی آن را بررسی کنید.

خونریزی بعد عادت ماهانه

علت اصلی خونریزی بعد از پریود؟

خونریزی بعد از پریود ممکن است به دلیل اختلالات مختلفی اتفاق بیفتد. در ادامه اصلی ترین علل متداول خونریزی بعد از عادت ماهیانه را برایتان شرح دادیم:

  • عوامل هورمونی: تغییرات هورمونی در طول دوره پریود می‌تواند باعث افزایش سطح خونریزی شود. افزایش و یا کاهش سطح استروژن و پروژسترون یکی از علت های خونریزی های میان دوره پریود در بانوان به حساب می رود.
  • عوامل التهابی: التهاب در ناحیه رحم و لایه اندومتریوز می‌تواند باعث خونریزی بعد از پریودی شود. این التهاب می‌تواند ناشی از عفونت‌ها و یا موارد دیگر باشد.
  • عوامل ساختاری: وجود تومورها، پولیپ‌ها، فیبروم‌ها و سایر تغییرات ساختاری در رحم و در لایه اندومتریوم یکی دیگر از دلایل خونریزی بعد از عادت ماهیانه بانوان است.
  • اختلالات خونی: در موارد نادر برخی از اختلالات خونی مانند اختلال در انعقاد خون و مصرف داروهای ضد انعقاد می‌تواند علت اصلی باشد.

درمان خونریزی بعد از پریود

درمان خونریزی های بعد از دوران پریودی به دلیل آن بستگی دارد. مادامی که دلیل خونریزی های رحم زنان بعد از دوران عادت ماهیانه یکی از مشکلات و اختلالات نظیر فیبروم رحم باشد، با درمان فیبروم ، مشکل نیز درمان می شود.

همینطور مادامی که دلیل مشکلات هورمونی باشد، متخصص زنان و زایمان درمان های دیگری را در نظر می گیرد. بنابراین این مورد از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

آیا درمان های جراحی برای از بین بردن خونریزی های بعد از پریود مورد استفاده است؟

مادامی که دلیل اصلی فیبروم ، پولیپ و توده های غیر طبیعی رحمی باشد، برای درمان ممکن است راهکار های جراحی پیشنهاد شود. تا حد امکان این درمان با کمک روش های پیشرفته مانند هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی انجام می شود . اما در هر صورت اینها یک روش جراحی به حساب می آیند. در برخی موارد که علت خونریزی های بعد از دوران قاعدگی جدی نباشد، درمان ممکن است شامل راهکار کم تهاجمی شود. به این ترتیب ، این مورد نیز با مشورت متخصص زنان مشخص خواهد شد.

خونریزی غیر طبیعی زنان بعد از سیکل قاعدگی در چه زمانی رخ می دهد؟

خونریزی های غیرطبیعی رحم زنان ممکن است بعد از هر رابطه جنسی رخ دهد که رسیدگی به این موضوع بسیارمهم هست و حتما باید سریعا به پزشک مرجعه شود . متخصص در ارتباط با چگونه رخ دادن آن سوال می کند. همچنین مادامی که دوره سیکل قاعدگی شما به اتمام رسیده است، ممکن است تا چند روز بعد لکه بینی داشته باشید که در این موارد هم با پزشک خود مشورت کنید.

  • خونریزی بعد از پریودی ممکن است به علت آسیب و ضربه  به واژن رخ دهد.
  • همچنین ممکن است علائم یکی از اختلالات جدی در بانوان باشد.
  • خونریزی های غیرطبیعی زنان ممکن است به دلیل لانه گزینی جنین باشد. این خونریزی برای جنین خطری ندارد . معمولا بانوان در این موارد از بارداری خود اطلاعی ندارند. بنابراین آن را جزو خونریزی های غیرطبیعی میان سیکل قاعدگی تلقی می کنند.
خونریزی بعد از قاعدگی

انواع خونریزی بعد از زمان قاعدگی

  • پلی منوره: در این حالت سیکل دوره های میان پریودی شما بسیار کوتاه است. برای برخی افراد این مقدار کمتر از 21 روز است.
  • متروراژی: یکی دیگر از انواع  خونریزیهای غیر طبیعی رحم در زنان ،متروراژی نام دارد که طول دوره خونریزی در زمان قاعدگی بیشتر از 7 روز است و بعد از آن نیز خونریزی وجود دارد.

البته انواع خونریزی های غیرطبیعی زنان با موارد ذکر شده در بالا خلاصه نمی شود. انواع دیگر آن مربوط به تاخیر در دوران قاعدگی و کاهش خونریزی خواهد بود.

چه زمان باید برای درمان خونریزی های بعد از عادت ماهانه به پزشک مراجعه کنید؟

همانطور که اشاره کردیم مادامی که دوره سیکل قاعدگی شما به اتمام رسیده است، ممکن است تا چند روز بعد لکه بینی داشته باشید. همینطور در شروع قاعدگی ممکن است لکه بینی داشته باشید. این  موارد در بیشتر موارد امری طبیعی است البته بعد از اینکه توسط پزشک موارد دیگر بیماری رد شده باشد . در تمام  موارد حونریزی خارج از قاعدگی  مراجعه به متخصص زنان برای بررسی مشکلات بیشتر الزامی است.

سخن آخر

خونریزی های بعد از دوران قاعدگی جزو خونریزی  های غیر طبیعی رحم زنان به شمار می رود. درمان خونریزی های غیر طبیعی رحم زنان لازم است تحت نظر متخصص باشد. در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک لازم است با متخصص در ارتباط باشید. چرا که بی توجهی به نشانه اختلالات میتواند شما را در آینده با مشکلات بعدی مواجه کند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *