آزمایش های غربالگری رحم

غربالگری برای سرطان رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه انجام می شود؟ آیا میدانید هر چند وقت یکبار نیاز به انجام این آزمایش وجود دارد؟ در این مقاله از سایت دکتر بنفشه تاج بخش قصد داریم به هر آنچه لازم است در خصوص غربالگری سرطان دهانه رحم بدانید به شما بگوییم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا غربالگری سرطان دهانه رحم الزامی است؟

هدف از غربالگری سرطان دهانه رحم تشخیص علائم اولیه تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم است که امکان درمان به موقع برای جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم را فراهم می کند. در برخی موارد، سرطان ممکن است در طول غربالگری تشخیص داده شود، اما سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولا قابل کنترل‌تر است.

تشخیص دیرهنگام می تواند منجر به گسترش سرطان شود و درمان را چالش برانگیزتر کند. به همین دلیل است که نیاز به انجام این آزمایش در موعد مقررر الزامی است.اکثرا بانوانی که یکی از بستگان نزدیک آن ها به این اختلال مبتلا است، بیشتر به دنبال انجام این غربالگری ها هستند. در صورتی که همه بانوان لازم است آن را جدی بگیرند.

آزمایش های غربالگری سرطان دهانه رحم

از جمله آزمایش های لازم برای غربالگری دهانه رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست پاپ اسمیر: این آزمایش رایج ترین آزمایش غربالگری سرطان رحم است. در این آزمایش، سلول های دهانه رحم با استفاده از یک برس یا وسیله مشابه جمع آوری شده و برای بررسی ناهنجاری ها در آزمایشگاه بررسی می شوند.

تست HPV: این آزمایش وجود ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را در سلول های دهانه رحم بررسی می کند. HPV شایع ترین عفونت منتقل شده از طریق جنسی (STI) است و با برخی از انواع سرطان رحم مرتبط است. (درباره درمان HPV بدانید)

در صورتی که نتایج آزمایش‌های قبلی نشان دهنده وجود تغییرات سلولی پیش سرطانی یا سرطانی باشند، پزشک ممکن است برای تأیید تشخیص، بیوپسی از ناحیه مشکوک در دهانه رحم انجام دهد. در این روش، نمونه‌ای از بافت مشکوک جدا شده و پس از آماده سازی، توسط میکروسکوپ بررسی می‌شود سپس متخصص زنان پاسخها را بررسی می کند و برای بیمار تصمیم گیری می کند.

تست های غربالگری دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم هر چند وقت یکبار انجام می شود؟

پاسخ به این سوال برای هر فرد متفاوت خواهد بود. چرا که با توجه به شرایط هر فرد، این موضوع ممکن است متفاوت باشد. در ادامه با توجه به سن فرد، به این مورد اشاره خواهیم کرد:

  • بانوان ( کسانی که متاهل هستند و دارای رابطه جنسی هستند) بین 21 تا 25 سال : اولین آزمایش پاپ را در 21 سالگی و سپس هر 3 سال یکبار انجام دهید. انجام تست پاپ قبل از 21 سالگی، 3 سال پس از شروع رابطه جنسی شروع می شود
  • بانوان بین 25 تا 65 سال:  اگر در این گروه سنی هستید، لازم است هر 5 سال یکبار تست های غربالگری سرطان رحم را به صورت انجام پاپ اسمیر همراه با تست اچ پی وی انجام دهید.
  • بالای 65 سال : توصیه می شود در این سن با متخصص خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا همچنان به غربالگری نیاز دارید یا خیر. اگر به طور مداوم نتایج آزمایش طبیعی را از غربالگری های منظم دریافت کرده اید، متخصص شما احتمالا نیاز به انجام آزمایشات دیگر نمی بیند.

با این حال، اگر نتایج آزمایش اخیر شما غیرطبیعی بود یا به طور منظم غربالگری نشده اید، ممکن است لازم باشد غربالگری را پس از 65 سالگی ادامه دهید.

چه زمان انجام آزمایش ای غربالگری دهانه رحم ضرورت بیشتری می یابد؟

در برخی موارد آزمایش های غربالگری زنان ضروریت بیشتری می یابد و ممکن است متخصص پیشنهاد کند در بازه های زمانی کمتر، به عنوان مثال سالی یکبار این تست ها انجام شود. از جمله آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بانوانی که تست hpv آن ها مثبت بوده است
  • بانوانی که یکی از بستگان نزدیک آن ها به سرطان رحم مبتلا بوده است
  • بانوانی که نتیجه تست پاپ اسمیر آن ها مثبت بوده است
  • بانوانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • بانوانی که بیماری های زمینه ای دارند
  • بانوانی که سرطان دهانه رحم یا تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم دارند

همچنین غربالگری دهانه رحم در برخی موارد خاص که بانوان با جراحی رحم خود را خارج کرده اند، با توصیه متخصص فارغ از سن، دیگر لزومی نخواهد داشت.البته که در برخی افراد علی رغم نداشتن دهانه رحم لازم است که این تست ادامه یابد .

غربالگری سرطان دهانه رحم

نکاتی که باید در خصوص غربالگری سرطان دهانه رحم بدانید

بر اساس مطالعات موجود ، فعلا برای  غربالگری سرطان رحم در بیشتر زنان توصیه ای نشده است .

زنان با سندرم لینچ ( سرطان کولون غیرپولیپوز ارثی ) در معرض خطر بالائی برای سرطان رحم قرار دارند 12 تا 54 درصد در کل دوره زندگی در مقابل 3 درصد در جمعیت عمومی جامعه ، برای همین این گروه از بیماران  نیاز به غربالگری برای سرطان رحم دارند.

زنانی که به علت سرطان پستان تحت درمان با تاموکسیفن هستند هم نیاز به غربالگری برای سرطان رحم ندارند ولی باید از نظر بروز علائم مثل خونریزی یا ترشحات غیرطبیعی  رحمی تحت نظر باشند و در صورت بروز علائم باید بررسی شوند.

علت مهم برای عدم توصیه به غربالگری این است که هنوز تستی با حساسیت و اختصاصیت لازم برای تشخیص که مورد قبول بیماران هم باشد پیدا نشده و عامل دیگر اینکه اغلب موارد این بیماری با خونریزی غیر طبیعی رحمی  ودر مراحل ابتدائی خودش را نشان می دهد.

پس برای غربالگری ، تعیین ریسک ابتلا به سرطان رحم وانتخاب روش مانند سونوگرافی یا نمونه برداری از اندومتر برای هر فرد به طور جداگانه تصمیم گیری می شود.

سخن آخر

سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان هایی است که در میان بانوان در سراسر دنیا رواج دارد. در ایران این کنسر سالانه جان بانوان را می تواند به خطر اندازد. این درصورتی است که تشخیص زودهنگام می تواند به پیشگری از مرگ و میر کمک بسیاری کند. بسیاری از بانوان با تشخیص زودهنگام بدون هیچگونه عوارض خاصی به صورت کامل درمان می شوند. هدف اصلی آزمایش های غبالگری سرطان هانه رحم، یافتن زودهنگام تغییرات سلولی است. قبل از آنکه دیر شود. بنابراین رعایت این توصیه بسیارمهم است.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *