تورشن تخمدان

تورشن ( چرخش دور پایه خود ) تخمدان چیست

تورشن تخمدان به چرخش آن دور لیگامان آویزان کننده اش گفته می شود.این چرخش می تواند به طور کامل یا به صورت ناقص باشد .

به علت اینکه عروق خونی تغذیه کننده تخمدان از همین لیگامان وارد تخمدان می شوند ، در اثر این پیچ خوردگی خونرسانی تخمدان می تواند مختل شود.

تورشن تخمدان اغلب با چرخش لوله رحمی همراه است و این مشکل یکی از علل شایع اعمال جراحی اورژانس در محدوده بیماریهای زنان است. تشخیص این بیماری به علت اینکه در بعضی مواقع علائم مبهم و غیر اختصاصی است می تواند مشکل ساز شود. این بیماری در تمامی گروههای سنی دیده می شود.

مکانیسم تورشن :

وجود کیست تخمدان ( چه از نوع فیزیولوژیک باشد یا ماهیت بدخیم داشته باشد ) زمینه را برای چرخش فراهم می کنند. هر چه کیست بزرگترباشد ، ریسک بالاتری دارد تا جایی که آنقدر بزرگ شود که امکان چرخش نداشته باشد یا اینکه به اطراف چسبندگی پیدا کرده باشد.

این مشکل حتی در تخمدانهای نرمال و بدون کیست هم دیده می شود . این موارد بیشتر در دختران قبل از بلوغ دیده می شود چون طول لیگامان آویزان کننده تخمدان در این سنین بلند تر است و بیشتر در تخمدان سمت راست گزارش شده است .

به علت اختلال خونرسانی و خطر از بین رفتن بافت تخمدان و در صورت چرخش همزمان لوله  خطر آسیب لوله نیز وجود دارد به همین دلیل باید سریعا این مشکل رفع شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *