درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن می‌تواند از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کند. بانوان به دلیل دستگاه تناسلی پیچیده ای که دارند، مستعد ابتلا به انواع مشکلات و بیماری‌ها هستند. این مشکلات بیشتر در قسمت رحم و واژن رخ می‌دهند. ایجاد عفونت شایع‌ترین مشکلی است که بانوان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تقریبا همه بانوان در طول زندگی خود حداقل یک بار ابتلا به عفونت را تجربه می‌کنند. از آن جایی که علائم و عوارض عفونت واژن بسیار آزاردهنده است، همه افراد سریعا نسبت به درمان عفونت واژن اقدام می‌کنند، اما چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ برای پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

تشخیص؛ اولین مرحله درمان عفونت واژن است

عفونت‌های واژن در بین بانوان بسیار شایع هستند. ترشح و خارش غیر معمول می‌تواند به شما بگوید که مشکلی در این قسمت وجود دارد. واژن پر از ارگانیسم‌هایی مانند سلول‌ها و باکتری‌ها است. وجود ترشح به حفظ تعادل این موارد کمک می‌کند. این روشی است که در آن واژن سلول‌های مرده را حذف می‌کند و از رشد نامناسب باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.  بیشتر عفونت‌های واژن به راحتی قابل درمان و  قابل پیشگیری هستند.

با توجه به نوع ترشحاتی که مشاهده می‌کنید می‌توانید تشخیص دهید که عفونت وجود دارد یا خیر. سپس پس از تشخیص آن می‌توانید نسبت به درمان عفونت واژن اقدام کنید. ترشحات واژن می‌توانند به شکل‌های زیر باشند:

ترشحات طبیعی و بدون مشکل

داشتن مقداری ترشح که از واژن خارج می‌شود طبیعی است. این نوع ترشحات معمولا سفید یا شفاف هستند و بوی نامطبوع ندارند. برخی افراد در هفته‌های منتهی به قاعدگی ممکن است ترشحاتی را تجربه کنند که غلیظ ‌تر و سنگین ‌تر هستند. این نوع ترشحات نیز کاملا طبیعی هستند  و به دلیل نوسانات هورمون‌ها اتفاق می‌افتند.

ترشحات غیر معمول نشانه عفونت هستند!

اگر عاملی بتواند تعادل طبیعی ارگانیسم‌ها را مختل کند یا باکتری‌های ناسالم را وارد واژن کند، عفونت واژن ممکن است به وجود بیاید. این امر اغلب منجر به تغییراتی در ترشحات واژن می‌شود. ترشح بسته به مشکلی که در واژن وجود دارد ممکن است در قوام، رنگ یا بو تغییر کند. عفونت‌های واژن می‌توانند قارچی یا باکتریایی باشند. برخی از آن‌ها عفونت‌های مقاربتی هستند که بیشتر در اثر ورود باکتری به وجود می‌آیند. برخی دیگر عفونت‌های قارچی هستند.

داشتن بیماری‌هایی مانند دیابت می‌تواند شانس ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهد. همچنین داشتن حساسیت به برخی مواد مانند نوارهای بهداشتی و تامپون می‌تواند عامل ابتلا به عفونت‌های واژن شود.

درمان قطعی عفونت واژن

انواع راهکار های درمانی عفونت واژن

برای درمان عفونت واژن راه‌های مختلفی وجود دارد. این عفونت‌ها باید با توجه به نوع ترشحات درمان شود. اکثر عفونت‌هایی که در واژن به وجود می‌آید، در اثر مشکلات مقاربتی به وجود می‌آیند. داروهای ضد قارچ می‌توانند برای درمان عفونت‌های قارچی موثر باشند. تجویز داروها و دوز آن‌ها به شدت عفونت بستگی دارد. پزشک شما پس از معاینه و آزمایش‌های لازم می‌تواند داروی مناسب شما را تجویز کند.

این نوع داروها می‌توانند با رشد بیش از حد مخمر در بدن شما مبارزه کنند. آن‌ها به شکل قرص یا به صورت موضعی استفاده می‌شوند. داروهایی که به صورت قرص هستند را باید روزانه یک تا دو بار مصرف کنید و پمادهای موضعی باید روزانه تا هفت روز مصرف کنید. داروهای موضعی را می‌توانید به دو صورت مصرف کنید. روش اول این است که آن را در ناحیه خارجی واژن بمالید و روش دیگر استفاده از اپلیکاتور برای شیاف پماد درون واژن خواهد بود. از آن جایی که عفونت واژن قابلیت عود کردن را دارد، بهتر است که داروها را کاملا طبق دستور پزشک مصرف کنید تا درمان عفونت واژن کامل شود.

اگر برای درمان عفونت‌های قارچی دارو استفاده می‌کنید، باید دقت کنید که در مدت درمان نباید هیج گونه رابطه جنسی داشته باشید، چرا که ممکن است ناحیه واژن تحریک شود.

استفاده از درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه

گاهی اوقات برخی افراد بدون این که به پزشک مراجعه کنند، اقدام به درمان عفونت قارچی در منزل می‌کنند. با این حال، باید برای درمان کاملا از وجود عفونت مطمئن باشید. همچنین تشخیص نوع عفونت بسیار مهم است و اگر درمان مناسبی برای آن انجام ندهید، ممکن است وضعیت آن تشدید شود.

بهتر است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید و سپس به درمان بپردازید.

سوالات متداول درمان عفونت واژن

چه زمان باید برای درمان عفونت واژن اقدام کنید؟

عدم رعایت بهداشت، استفاده مداوم آنتی بیوتیک ها و دیابت کنترل نشده می‌تواند از علل ایجاد این نوع عفونت باشند. در این صورت باید دقت لازم درتشخیص علائم و همچنین مراجعه به متخصص را در اولویت قرار دهید.

اصلی ترین راهکار درمان عفونت واژن چیست؟

درمان به علت و همچنین عوامل دیگر بستگی دارد. شایع‌ترین عفونت‌ها به شکل قارچی، باکتریایی، کلامیدیا و تریکومونیازیس هستند.

در صورت بارداری چگونه باید عفونت را درمان کرد؟

در دوران بارداری،  پس از معاینه توسط پزشک ،درمان عفونت قارچی با کرم‌های واژینال کلوتریمازول بی‌خطر است.

سخن آخر

عفونت واژن معمولا برای اکثر بانوان می‌تواند آزاردهنده باشد. این مشکل اگر درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد ناباروری و مشکلات هنگام زایمان شود. در نتیجه، هنگام تشخیص آن باید برای درمان عفونت واژن اقدام کنید. عفونت واژن می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. این مشکل روی کارهای روزمره و فعالیت‌های جنسی افراد تاثیر می‌گذارد. اگر ترشحات غیر عادی به رنگ های زرد و سبز را مشاهده می‌کنید، احتمالا به عفونت واژن مبتلا هستید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و پرسیدن سوالات خود می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *